Tags » Fiqh

HUKUM SOLAT HARI RAYA (EID): WAJIB ATAU SUNAT?

HUKUM SOLAT HARI RAYA (EID): WAJIB ATAU SUNAT?
Oleh Syaikh Abu al-Hasan Mustafa bin Ismail as-Sulaimani

Apakah hukum solat Hari Raya (Eid)  wajib atau sunat? 1,097 more words

Fiqh

FIDYAH PUASA TERTUNGGAK

 

SOALAN WHATSAPP:

 

Salam ustaz….saya nak bertanya berkenaan fidyah…..saya dr 2014 belum ganti puasa yg sebulan yg saya tinggal masa mwngandung mabuk teruk…puasa yg masa dtg haid saya dah ganti….menyusu badan sampai 2tahun lebih.anak taknak botol…bdn pun tak berape sehat….nak tanya berape saya kena byr?saya dr 2014 tu tiap tahun byr fidyah….cuma tahun ni mcm ade persilisihan faham dgn mak….mak kate kena byr utk 3 tahun….saya duduk selangor… 359 more words

Fiqh

IMAM LUPA QUNUT, JEMAAH SUJUD SAHWI

SOALAN WHATSAPP:

Salaam Ustaz. Tumpang tanya, kalau Imam terlupa baca doa Qunut waktu solat subuh, dan tak buat sujud sahwi, makmum pun tak perlu buat sujud sahwi kan? 291 more words

Fiqh

Inheritance Query

Inheritance Query

Question

In 1982, my father passed away. Members of family that were still alive at the time were (1) Wife (2) Mother (3) 1 son (4) 3 daughters (5) 1 brother (6) 2 sisters. 274 more words

Fiqh

Supplicating upon Completion of the Qur'an: Sheikh ibn 'Uthaymeen

Sheikh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen was asked the following question during the program Fataawaa Noor ‘alaa al-Darb:

السؤال : سؤال يشكل على كثير من الإخوة المستمعين الكرام، السؤال يا فضيلة الشيخ: هو عن دعاء الختمة في أخر ليلة من رمضان، هل هو وارد عن الرسول الكريم أو عن السلف الصالح رضوان الله عليهم؟

602 more words
Scholars

TEMPOH MAGHRIB

SOALAN INBOX:

Assalamualaikum ustaz. saya nak bertanya soalan tentang waktu solat maghrib. Saya bila berbuka dengan ayah saya kat kmpung pasti hanya makan yang ringan aje… kami memang tak sempat menjamah sesuap nasi sebab ayah saya cakap kena solat maghrib cepat2 sebab waktu maghrib sangat pendek. 375 more words

Fiqh

Masturbation whilst fasting

Masturbation whilst fasting

Question

What happens if you masturbate whilst fasting? 72 more words

Fiqh